יום שלישי, 5 באפריל 2011

שאלת מיליון הדולר - שווה קריאה




האם כדאי ל "עסקים קטנים" להיות במדיה חברתית?

השנים 2009-2010 בישראל הראו קפיצת מדרגה משמעותית באימוץ מדיה חברתית לצרכים עסקיים. המובילים היו בעיקר עסקים גדולים ועסקים קטנים. בעוד עסקים גדולים (בנקים, חברות מזון, אפנה), בעלי תקציבי פרסום ושיווק גדולים, נכנסו לזירה בכדי לרכב על ה"טרנד" ולהיתפס בעיני הציבור כחדשניים, עסקים קטנים (1-5 עובדים) אימצו את הכלי לחיקם בעיקר בגלל שאפשר להם לעקוף את הצורך בתקציבי ענק ולהגיע ישירות לקהלי היעד בחינם. האם לעסקים קטנים זה אכן משתלם?
מעניין לבחון נתוני סקרים שנערכו לאחרונה בארה"ב בקרב עסקים קטנים ( 1-5 עובדים). בסקר מיוני 2010 (איור 1) נראה כי בעוד 69% מהנשאלים דיווחו שלקוחות הפכו "חברים" של העסק בפייסבוק, ו-59% דיווחו על תנועה של גולשים מפייסבוק לאתר הבית של החברה, רק 42% דיווח על מכירות בפועל שנבעו מלידים שהגיעו מפייסבוק ( הנתונים מלינקדאין וטוויטר נמוכים יותר).





האם טעינו?ישראל של 2010 לפי נתוני TIM גולשים באינטרנט כ- 4.5 מליןן איש. על פי סקר TIM יוני 2010 : גוגל , מנוע החיפוש, זוכה לחשיפה שבועית של 91% , פייסבוק – 67% חשיפה שבועית, יוטיוב- חשיפה שבועית 64%. אין כל ספק שקהל הצרכנים של כל העסקים נמצא בזירת משחק זו. אך, כעת שהילולת פייסבוק, מובילת המדיה החברתית בארץ, בשיאה, וכל עסק שעדיין לא שם מרגיש שהוא "מפספס בגדול", יש צורך לעצור לרגע, לנשום עמוק , ולהכניס מעט פרופורציות וסדר בדברים.
מדיה חברתית נראת מאד קלה לביצוע. אם ילדים בני 17 מסתובבים שם כל היום, כמה קשה זה כבר יכול להיות. הבן של השותף יעשה לך עמוד בפייסבוק. אתם תיכנסו פעם ביום ותשלחו כמה הודעות לחבר'ה והנה, מגיעים הלקוחות. אז זהו, שזה לא עובד ככה. הקמת תשתית מדיה חברתית (עמוד בפייסבוק, בלוג בקפה דה-מרקר ועוד) צריכה לבא לאחר תכנון מחושב ומושכל. לאחר מכן, ניהול שוטף של מדיה חברתית דורש אף הוא ידע. אם אין לכם אדם שזה אכן מקצועו, ויעשה זאת עבורכם תמצאו עצמכם לאח כחודשיים מאוכזבים. תשקיעו זמן רב שלא יצדיק עבורכם את התוצאות. אלו הן בדיוק השעות שחסרות לכם בעצם בכדי לנהל את העסק שלכם, לעבוד.
אתרי מדיה חברתית הם אתרים שבבסיסם אינם דורשים תשלום. לכן, קל מאד להיכנס ולהתחיל להפיץ מסרים לכל עבר. אך, העברת מסרים נכונה, דרך ניסוחם והמקום לשבצם דורשים ידע . אם אין לכם את הידע תזדקקו לאיש מקצוע. איש מקצוע יעלה לכם כסף. רוצים לעשות זאת לבד ולחסוך את הכסף? מן הסתם תזדקקו לקורס כלשהו. קורס יעלה לכם כסף. בקורס, דוגמת אלו המבטיחים נפלאות בחמש שעות , תקבלו רק את הבסיס והעקרונות. אתם עדיין לא הופכים לאנשי מקצוע ותצטרכו להשקיע מזמנכם בתרגול, הפנמה ועשיית מדיה חברתית בפועל. חינם זה לא.
אם אין לכם תכנים שוטפים הנוצרים בעסק (טקסטים, תמונות,וידאו) , פעילותכם חד גונית ואין על מה לספר… מה תספרו לקהל המסתובב במדיה חברתית? מדיה חברתית חיה ונושמת תכנים. תוכן מניע את גלגליה בוריאציות שונות ובמקומות שונים. איש מדיה חברתית יודע כיצד לעשות מניפולציות עם תוכן בכדי שימשוך אליך קהל מחד, מאידך גם ימשוך את מנוע החיפוש של גוגל וידרג את אתרכם גבוה בתוצאות. אם אין לכם את הידע ליצר תוכן מסוג זה תדרשו לאיש מקצוע.

אין קסמים

אם אתם זקוקים ללידים למכירות כאן ועכשיו בכדי להניע את העסק, מדיה חברתית אינה הפתרון עבורכם. מדיה חברתית היא מערכת יחסים. היא תקשורת שאתם מנהלים עם לקוחות פוטנציאלים ולקוחות קיימים ברשת. כמו כל מערכת יחסים היא דורשת השקעה וזמן בכדי להראות פירות. אם אין לכם אורך נשימה, אם אתם חייבים תוצאות מיידיות, אם התקציב שלכם מאפשר לכם "מדיה חברתית" רק לשלושה –ארבעה חודשים, עצתי, אל תתחילו בכלל. עשו לכם פרסום ממומן בגוגל, תזכו לחשיפה מהירה ולידים מיידים. (קמפיינים במדיה חברתית הם חריג מאחר והם מלכתחילה פרויקט משולם הנעשה על ידי חברה מתמחה. אלו אכן יכולים לחולל לידים בצורה מהירה יותר).

לאחר שקצת הפחדתי אתכם אוכל לומר שכדאי לעסקים קטנים להיות במדיה חברתית. בתמורה לתקציב צנוע יחסית, עסק קטן יכול להפגין במדיה חברתית נוכחות של עסק גדול! היופי ברשת הוא שלא ממש יודעים מי ניצב שם מאחור. עסק קטן יכול להציג חזות של חברה בת 20 עובדים בזמן שמדובר באופרציה של איש אחד בלבד. תפקיד העסק בהמשך הוא להצדיק את ה"תמונה" המוצגת ברשת. זו ההזדמנות שלכם ל"שויון הזדמנויות".

החלטתם להיכנס למדיה חברתית- מה יהיו צעדיכם הראשונים ?

  1. לאבחן מי קהל היעד שלכם
  2. לאתר היכן קהל היעד שלכם מסתובב ברשת
  3. גבשו מהו המיתוג שלכם
  4. לחשוב באילו דרכים תגרמו לקהל היעד לשים לב אליכם
  5. לחשוב איזה ערך תציעו. מדוע שיחברו דווקא אליכם ברשת.



צוות NINJAMONKEY

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה